Profile uczestniczek

Eliza Pyciak Profil Elizy
4824
Sandra Mastalerz Profil Sandry
3898
Kasia Liberska Profil Kasi
2863
Asia Ruszczyk Profil Asi
2304
Dowiedz się więcej
0 Komentarzy

Tagi reebok easytone

Tydzień siódmy: czytam etykiety

Nie reklama, nie kolorowe hasła reklamowe krzyczące z opakowania „kup mnie”, a etykieta – tabelka GDA oraz wszystko co drobnym druczkiem powinno decydować o tym czy dany produkt wyląduje w naszym koszyku.

GDA, to nic innego jak kolorowe ikony zamieszczane na etykietach niektórych produktów spożywczych. Skrót ten oznacza wskazane dzienne spożycie (ang. Guideline Daily Amounts). Jest to element dobrowolnego znakowania żywności wartością odżywczą. GDA w sposób graficzny pokazuje informacje o procencie zawartości wybranych składników odżywczych oraz energii (kcal) w odniesieniu do referencyjnych wartości wskazanego dziennego spożycia. Za referencyjną wartość przyjmuje się 2000 kcal na dobę. Głównym celem znakowania w ten sposób żywności jest edukacja żywieniowa zwiększająca świadomość konsumentów. Co w konsekwencji przekładać się  będzie na mniejszą zapadalność na choroby cywilizacyjne, jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie czy miażdżyca.

Twoje zadanie na ten tydzień

Zwróć uwagę na etykiety produktów spożywczych, które wybierasz zwyczajowo w sklepie. Poza informacją dot. kaloryczności produktu spójrz na zawartość sodu, tłuszczy nasyconych oraz cukrów prostych. Zobacz czy dany produkt zawiera szkodliwy glutaminian sodu lub E110 czy E133 (szczególnie szkodliwe w zespole jelita wrażliwego). Kwas benzoesowy (E210) jest toksyczny dla układu nerwowego konserwant, który u wrażliwych osób może nawet wywoływać astmę. E400 powinny unikać szczególnie kobiety w ciąży, a E410 osoby cierpiące na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy.  

Przy czytaniu składu na etykiecie zwróć też uwagę czy nazwy wszystkich składników są Ci znane. Im mniej w składzie nazw obcych typu: zagęstniki, żelatyna, skrobia modyfikowana, sztuczne barwniki, aromaty czy wsady owocowe – tym lepiej.

Sałatka z brokułów

  • 200 g brokułów (ok. 4 – 5 różyczek)
  • ½ szklanki łuskanych orzechów włoskich
  • garść pomidorków koktajlowych
  • ½ szklanki jogurtu naturalnego, czosnek, przyprawy

Z brokułów odciąć gałązki a różyczki ugotuj na parze (około 5 minut). Orzechy drobno posiekaj, a pomidorki przekrój na pół. Jogurt wymieszaj z  wyciśniętym czosnkiem i przyprawami. Brokuły wymieszaj z pomidorkami i polej jogurtem. Wierzch posyp posiekanymi orzechami.

 

Dodaj zdjęcia do komentarza (maksymalnie 5 zdjęć).

Dozwolone formaty plików to: jpg, png, gif do 20MB.

Wybierz zdjęcia