Profile uczestniczek

Eliza Pyciak Profil Elizy
4824
Sandra Mastalerz Profil Sandry
3898
Kasia Liberska Profil Kasi
2863
Asia Ruszczyk Profil Asi
2304
Dowiedz się więcej
1 Komentarz

Tagi dieta żywność light light easytone

Dieta.Tydzień czwarty: jestem fit – nie jadam light

 Produkty light charakteryzują się niższą wartością kaloryczną od tradycyjnego produktu. Wyroby te są produkowane głównie z myślą o osobach chorych na cukrzycę. Dlatego też często zawierają znikome ilości cukru, za to ich smak poprawiany jest zwiększoną ilością tłuszczu oraz słodzikami. Niestety tylko słówko „light” jest obwarowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego, pozostałe sformułowania kuszące do zakupu to pomysły speców od reklamy. I tak  wszelkiego rodzaju slim, fitness czy fit nie są absolutnie synonimem light. Zawartość cukru czy tłuszczu w tym produkcie może być obniżona w dowolnej ilości i konfiguracji. Zdarza się też, że dopiero po wczytaniu się w etykietę okazuje się, że wielkie 0% na jogurcie dotyczy np. soli, a nie jak nam się zdawało tłuszczu czy cukru.

Trochę z lenistwa, a trochę z niewiedzy wierzymy dużym napisom na kolorowych opakowaniach, mało kto pokusi się, aby przeczytać to co na odwrocie – drobnym druczkiem. Prawda jest jednak taka, że kaloryczność takich produktów często jest minimalnie niższa od analogicznych – tradycyjnych zamienników. Bywa też i tak, że produkt slim jest bardziej kaloryczny od produktu normalnego tej samej firmy (np. orzeszki solone). Warto tu przytoczyć stare powiedzenie, że nic w przyrodzie nie ginie – proces produkcyjny produktów niskokalorycznych często pogarsza smak produktu i zmienia jego konsystencję. Właśnie dlatego odejmując tłuszcz czy cukier producenci są zmuszeni dodać zamienniki polepszające kolor, smak czy utrzymujące prawidłową strukturę produktu. Musimy także pamiętać, że zmniejszając ilość tłuszczu jednocześnie zmniejszamy wchłanialność ilość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Natomiast odejmowany cukier często zastępowany jest słodzikami, które spożywane często i w dużej ilości mogą powodować problemy zdrowotne.

Twoje zadanie na ten tydzień:

Od dziś jestem świadomym konsumentem! Uważnie czytam etykiety produktów spożywczych, szczególnie tych dietetycznych z napisem light, fit, slim czy 0% na etykiecie. Nie kupuję produktów mlecznych 0%, ponieważ tym samym tracę witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Unikam przesłodzonych płatków śniadaniowych fit oraz czekolad light, które co prawda mają mniej cukru, ale za to ok. 10% więcej tłuszczu. I co najważniejsze – wybierając batonika czy inną przekąskę light – zjadam jej jedną porcję ;) bo to, że jakiś smakołyk jest light nie oznacza, że możemy go zjeść więcej.

Zdrowy, ale absolutnie nie light koktajl truskawkowy. Składniki na 2 porcje, 286 kcal w jednej porcji

10 sztuk świeżych lub mrożonych truskawek
1 mały banan
½ litra schłodzonego kefiru
1 łyżka miodu

Wszystkie składniki zmiksować na gładką masę. Pić bezpośrednio po przyrządzeniu. Koktajl może śmiało zastąpić szybkie śniadanie.

Autor: Wei

Dodaj zdjęcia do komentarza (maksymalnie 5 zdjęć).

Dozwolone formaty plików to: jpg, png, gif do 20MB.

Wybierz zdjęcia
kath

kath | | Zgłoś | Odpowiedz

staram się omijać szerokim łukiem wszelkie lighty ...